فرانسه فروش آیفون ۱۲ را به‌خاطر تشعشعات بالاتر از حد مجاز موقتاً ممنوع کرد

فرانسه از اپل خواسته است تا فروش آیفون ۱۲ را موقتاً متوقف کند، چون این گوشی ظاهراً تشعشعات بالاتر از حد مجاز دارد. کوپرتینویی‌ها باید ظرف دو هفته آینده به این کشور پاسخ دهند، در غیر این صورت احتمال صدور دستور جمع‌آوری تمام آیفون‌های ۱۲ در فرانسه وجود دارد.

به گزارش رویترز، وزیر اقتصاد دیجیتال فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه Le Parisien اعلام کرده است که اپل باید به‌خاطر تشعشعات بیش‌از‌حد آیفون ۱۲، فروش این گوشی را متوقف کند. او می‌گوید: «انتظار می‌رود که اپل ظرف دو هفته پاسخ دهد. در غیر این صورت، آماده‌ام تا دستور جمع‌آوری همه آیفون‌های ۱۲ را صادر کنم.»

فرانسه چه مشکلی در آیفون ۱۲ پیدا کرده است؟

به‌تازگی نهاد نظارت بر تشعشعات فرانسه موسوم به ANFR آزمایش‌هایی را روی آیفون ۱۲ انجام داده و متوجه شده است که «آهنگ جذب ویژه» (SAR) در این گوشی اندکی بالاتر از حد مجاز است. وزیر اقتصاد دیجیتال فرانسه باور دارد که انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای حل این مشکل کافی خواهد بود.

نتایج یافته‌های رگولاتور فرانسه حالا قرار است به دیگر رگولاتورهای اتحادیه اروپا ارسال شود. درنتیجه این ممنوعیت می‌تواند به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز کشیده شود.

سازمان ANFR در آزمایش‌های خود ۱۴۱ گوشی ازجمله این آیفون سه‌ساله را بررسی کرد و دریافت که این دستگاه وقتی در داخل جیب قرار دارد، ۵٫۷۴ وات به‌ازای هر کیلوگرم تشعشعات منتشر می‌کند. حد استاندارد SAR در اتحادیه اروپا ۴٫۰ وات به‌ازای هر کیلوگرم است.

تشعشعات غیریونیزه‌کننده که از گوشی‌ها منتشر می‌شود، فاقد انرژی کافی برای یونیزه‌کردن اتم‌ها یا مولکول‌هاست. درنتیجه نمی‌تواند به‌اندازه پرتو ایکس یا گاما برای سلامتی مضر باشد. اما در اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی در‌زمینه انتشار این امواج در نظر گرفته شده است تا از بروز مشکلات سلامتی در کاربران جلوگیری شود.

اپل هنوز واکنشی به این اتفاق نشان نداده است.

لینک های مفید دیگر:

درباره ی کامران جوادی