انتشار اولین نتایج بنچمارک گیک‌بنچ A17 Pro؛ آیفون ۱۵ پرو چقدر قدرتمند است؟

سه‌شنبه شب اپل از گوشی‌های سری آیفون ۱۵ رونمایی کرد که مدل‌های پرو این خانواده به تراشه جدید A17 Pro مجهز شده‌اند. حالا اولین نتایج بنچمارک گیک‌بنچ این تراشه ۳ نانومتری منتشر شده است که عملکرد آن را به نمایش می‌گذارد.

گیک‌بنچ عملکرد CPU را بررسی می‌کند و می‌توانیم عملکرد تراشه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم. به گفته اپل، پردازشگر گرافیکی A17 Pro نسبت به نسل قبلی یعنی A16 Bionic تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری دارد، درحالی‌که عملکرد CPU تنها ۱۰ درصد بهبود یافته است. حالا نتایج گیک‌بنچ چنین گفته‌ای را تقریباً تأیید می‌کند.

بنچمارک تراشه A17 Pro آیفون ۱۵ پرو

تراشه جدید اپل در گیک‌بنچ به امتیاز تک‌هسته‌ای ۲۹۱۴ و چندهسته‌ای ۷۱۹۹ دست پیدا کرده است. عملکرد تک‌هسته‌ای این تراشه بالاتر از اپل سیلیکون M1 است و عملکرد چندهسته‌ای آن هم تفاوت زیادی با M1 ندارد. بنابراین با تراشه‌ای قدرتمند روبه‌رو هستیم. همچنین عملکرد این چیپ نسبت به A15 Bionic مورد استفاده در آیفون ۱۳، بهبود ۴۰ درصدی را تجربه کرده است.

عملکرد تراشه‌های اپل در چند نسل گذشته در بنچمارک گیک‌بنچ به شرح زیر است:

  • A15 بایونیک: ۲۱۸۳ تک‌هسته‌ای – ۵۱۴۴ چندهسته‌ای
  • A16 بایونیک: ۲۵۱۹ تک‌هسته‌ای – ۶۳۶۷ چندهسته‌ای
  • A17 پرو: ۲۹۱۴ تک‌هسته‌ای – ۷۱۹۹ چندهسته‌ای
  • M1: تک‌هسته‌ای ۲۲۲۳ – چندهسته‌ای ۷۹۶۰

در کنار عملکرد CPU، بنچمارک گیک‌بنچ موضوع دیگری را هم تأیید می‌کند: استفاده از ۸ گیگابایت رم در آیفون ۱۵ پرو. این درحالی است که مدل‌های پرو آیفون ۱۴ به ۶ گیگابایت رم مجهز شده بودند. البته دیروز هم گزارشی از رم ۸ گیگابایتی مدل‌های پرو آیفون ۱۵ خبر داده بود. البته آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس به ۶ گیگابایت رم مجهز شده‌اند.

تراشه A17 Pro مورد استفاده در آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس نه‌تنها از A16 Bionic سریع‌تر است، بلکه به‌خاطر لیتوگرافی ۳ نانومتری مصرف انرژی کمتری هم دارد. البته به نظر می‌رسد این کاهش مصرف انرژی تأثیری روی شارژدهی باتری نداشته است و با شارژدهی باتری یکسان دو نسل روبه‌رو خواهیم شد. این چیپ همچنین از قابلیت رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند که کیفیت بازی‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.


لینک های مفید دیگر:

درباره ی کامران جوادی